Rome dag 2/4

28 juli 2022 - Rome, Italië

Vandaag hebben we een fietsexcursie met een Nederlandse gids door Rome gemaakt. Henk neemt ons mee, op de fiets langs een groot aantal bekende toeristische trekpleisters.

We starten bij het Coloseo en het Forum Romanum, misschien wel de bekendste historische plek van Rome. Josh kijkt zijn ogen uit en vindt het fantastisch om de geschiedenis van Rome te horen en vooral te zien! Hij weet ook het antwoord op de meeste vragen van onze gids en komt daarbij met vragen die onbeantwoord blijven door de gids...

Coloseo

Door naar het Altare delle Patria een zeer statig monument ter ere van de eenwording van Italië. Volgens de Romeinen zelf is het een afzichtelijk gebouw... wat betreft stijl zou het inderdaad beter passen in Washington dan in Rome... en we gaan weer door....

...naar de Trevifontein, een geschenk van de katholieke kerk aan het volk van Rome, om het te voorzien van schoon drinkwater. Het verhaal gaat dat het in de fontein gooien van één muntje er voor zorgt dat je terugkomt in Rome, 2 muntjes zorgt dat je de liefde vindt en 3 dat je gaat trouwen...

Bij de TrevifonteinMuntje in de TrevifonteinBij de Trevifontein

Door naar de Spaanse trappen... die overigens helemaal niet zo heten... de naam is ontstaan omdat ze uitkomen bij de Spaanse ambassade... de echte naam... Scalinata della Trinita dei Monti... gebruikt niemand... de trappen leiden naar een mooie Franse kerk (Trinita dei Monti), waarvoor de rijke Franse ambassadeur ooit de trappen betaald heeft.... niks Spaans aan dus... wat zullen die Fransen balen...

Het Pantheon is het enige gebouw uit de tijd van de het Romeinse rijk wat nog enigszins intact is en ook nog in gebruik...

Pantheon

niet als tempel voor meerdere goden (de betekenis van de naam en orginele doel), maar als katholieke kerk... hier hebben we ook een half uurtje pauze... tijd voor een ijsje bij Vendi en een ijsgranita bij Tazzadoro

Ijsje halen  bij VendiTazza Doro

Naar het schijnt de beste ijssalon en koffiezaak van Rome...  en dus een pondje bonen mee naar huis!

Gauw terug de fiets op en door de joodse wijk, nog een klein stukje geschiedenis uit de 2e wereldoorlog en terug naar het beginpunt!

De kinderen vonden het fantastisch, maar zijn doodop.... even bijkomen in de hotelkamer... en dan... weer op zoek naar een restaurant... en deze keer wel geschikt voor met de kids.... blijken we toch weer terecht gekomen in een yuppentent. Maar  opnieuw wel voor een heerlijke maaltijd en fantastische desserts, van een prijswinnende banketbakker!