Rome dag 3/4

29 juli 2022 - Vatican City, Vaticaanstad

Vandaag staat Vaticaanstad op de planning... bijna een uur lopen vanaf het hotel... dat doen we dus niet... we gaan met de bus!

Het OV in Rome is prima geregeld.... alle informatie is via GoogleMaps te raadplegen... inclusief vertrektijden en vertraging. De bushalte is echt voor de deur van het Hotel... dus dat kan niet mis....

Toch wel... bus gemist en 15 minuten wachten... maar goed... het is mooi weer en vakantie... niks aan de hand...

De volgende bus brengt ons op 5 minuten lopen van de Basilica di San Pietro, de laan voor het Sint Pieter plein maakt de aanblik van het gebouw alleen maar indrukwekkender...

Sint Pietersbasiliek

De rij voor de kerk valt erg mee en 10 minuten later staan we al binnen. Zelfs Markell en Evy zijn onder de indruk van het prachtige binnenwerk. Het verhaal van het Bernini Mysterie komt tot leven...

Entree van de Sint PietersbasiliekLicht in de Sint Pietersbasiliek

Evy gruwelt bij het idee dat in de ruimte onder de kerk, de meeste eerdere Pausen 'begraven' liggen... zonder daar rekening mee te houden loopt Markell zo de trappen af en dus gaat Evy er hup... achteraan... uiteindelijk vond ze het enorm interessant maar blijft het een gek idee dat sommigen er al honderden jaren liggen...

Nadat we een uurtje door de kerk hebben rondgelopen en ons verbaasd hebben over de enorme pracht van het bouwwerk, gaan we naar het Musei Vaticani..

Er is eigenlijk niet 1 museum... maar het complex bestaat uit tientallen verschillende musea... die vol liggen met de meest uiteenlopende en waardevolle schatten.... het is prima mogelijk om hier dagen achtereen rond te lopen en nog lang niet alles gezien te hebben... Maar met 3 kinderen, waarvan er eentje pas net 2 is, en een van de andere niks heeft met 'oude spullen'... wordt het een tour langs de highlights, waarvan het hoogtepunt toch wel de Capella Sistina met het geschilderde plafond van Michelangelo moet zijn... de kortste weg er heen is echter niet met een kinderwagen te doen... de vele vele trappen maken het echt ondoenlijk...

...Dan via een omweg naar de lift... deze gaat zowat door het hele museum en tegen het verkeer in... maar dan heb je wel wat gezien... onder andere dat geschilderde plafonnetje...

We verlaten het Museum om even door de buurt ernaast te wandelen. Joshua scoort nog een tof souvenir...

Joshua met souvenir

en dan besluiten we er een hapje te eten... komen we er, tijdens het zoeken naar een restaurantje, toch achter dat we ons yuppen buurtje best wel missen.... we eten best oké, maar echt bijzonder is het dus niet...

We pakken bus 23 terug naar het Hotel, maar gaan nog niet naar binnen voordat we een ijsje en gebakje hebben gegeten bij de bakker er tegenover... maar daar over morgen meer...

Tiramisu gebakje van Barberini

Nu eerst slapen en dan morgen vroeg op voor de volgende reisdag...