Geluid...

21 juli 2022 - Cecina, Italië

Vakanties in mediterrane landen kenmerken zich door geluiden die we thuis niet, of minder hebben.

Iets wat iedereen herkend uit de zomervakanties is het getsjirp van de krekels... in Frankrijk, Spanje en Italië is dat er altijd.... niet dat ik het ooit zo luid gehoord heb als hier.... zonder krekels...  geen vakantie.... Dan zit er ook nog een vogel die een heel monotoon geluid maakt in de boom voor onze tent.... iedere 5 seconde weer maakt ie hetzelfde geluid.... geen idee wat het voor een vogel is.... maar het geluid is er een uit 1000-en.

Dan zijn er ook nog geluiden die echt van de locatie afhankelijk zijn, 5 kilometer verderop is er een helikopter haven.... 10-tallen  keren per dag vliegen er helikopters over.... stiekem zijn we er enorm blij mee.... het beetje wind, waarvan we denken dat ze maken, is enorm welkom bij temperaturen boven de 35°c....

Op de camping kent iedereen het gesis van een worstje op de BBQ.... vandaag hadden we een heel ander soort gesis... aangekomen in een klein bergdorpje, stappen we even uit voor de foto van het schitterende uitzicht over het uitgestrekte toscaanse landschap....

Uitzicht over Toscane

Op dat moment roept Josh.... die auto naast ons heeft een lekke band.... ik hoor hem sissen.... bijna goed... het gesis van de lekke band was onze auto...

Lekke band...

Het onder de auto schroeven van het thuiskomertje, kost een half uurtje in de hitte.... achteraf gezien ben ik nog nooit zo blij geweest met een reservewiel.... het is nu 36 uur later.... en de Italiaanse ANWB heeft nog steeds niks kunnen regelen.

De campingeigenaar heeft ons uiteindelijk doorverwezen naar een lokale bandenhandelaar. Wie dan denkt aan een kwikfit-achtige omgeving, kan er niet meer naast zitten. Een iniminie eenmanszaak van een minstens 75 jaar oude Italiaan, op een rotonde in het midden van een stadje. Een winkeltje waar de nostalgie aan alle kanten vanaf spat en ouderwets vakmanschap nog hoog in het vaandel staat!

Eind goed, al goed... nu nog declareren bij de leasemaatschappij...