Als je rechts kijkt....

6 augustus 2022 - Gotthardpas, Zwitserland

Lang... heel lang geleden moesten mensen van te voren bedenken hoe ze moesten rijden.... of op een kaart kijken, waar je was  en waar je heen moest... kaartlezen is voor sommigen een hele kunst.... of gewoon een vaardigheid die ze niet bezitten...

De technologie heeft een hoop dingen verandert... en dit dus ook.... Navigatiesystemen hebben ooit hun intrede gemaakt, en zijn inmiddels al weer vervangen door systemen op je mobieltje, zoals Google Maps....

Daar zitten enorme voordelen aan.... de route is bijvoorbeeld dynamisch en past zich aan aan de verkeersdrukte... maar ook nadelen... ik weet vaak niet welke route ik moet volgen... en ben dus ook aangewezen op de systemen... als er dan dus een foutje in zit.... zit je toch mooi verkeerd...

Onderweg terug uit Italië rijden we door Zwitserland... onderweg naar de Gotthardtunnel staat er enorm veel file op de weg... en Google Maps adviseert dus om een andere route te nemen... en ja we volgen dus braaf... helaas kijken we niet goed op de (fluorizerend Oranje!!!!) Borden....

Alle opritten naar de snelweg richting de tunnel blijken afgesloten.... dus... over de Pass!!

...En dat blijkt helemaal geen straf... bergop is het uitzicht fantastisch... we klimmen snel omhoog en de temperatuur daalt van 35° tot 18°.... en dat is dan ineens berekoud.... zodra we op de top komen verandert er nog iets... het uitzicht beperkt zich tot ongeveer 5 meter rondom.... de hele afdaling rijden we door een wolk en zien we dus als je rechts kijkt zie je links niets...maar rechts... ook helemaal... niks!