Road Trip....

30 juli 2017 - Phuket, Thailand

We hebben afgesproken dat Wa ons om 10 uur ophaalt bij het hotel.... we gaan een tripje maken langs een aantal interessante punten aan de zuidkant van het Eiland... tegen 10 uur lopen we bij de voorkant van het hotel naar buiten... Hij staat er al... Keurig op tijd...
Afspraken maken gaat prima... maar je moet het wel doen volgens lokaal gebruik.... duidelijk aangeven dat er niet gestopt moet worden bij de een of andere juwelier (No shopping! ).... goed afspreken waar we willen stoppen.... de tijd afspreken die we er over willen doen en vooral vooraf een vaste prijs afspreken (en pas achteraf betalen)...

We gaan!!! Eerst naar Nai Harn beach.. maar niet minder belangrijk de weg er naar toe... Berg op, berg af, dwars door de jungle en door de kleine dorpjes, dit geeft een mooi beeld hoe de lokale bevolking echt leeft. Dan staan we plotseling in een iets groter plaatsje stil. Wa vraagt of we willen stoppen bij het Kata Viewpoint. .. we kijken elkaar even aan... (daar hadden we niks over afgesproken) ach... we zijn er nu toch. Met de nodige moeite kruipt de TukTuk de steile hellingen op. Het uitzicht is adembenemend. Dit hadden we voor geen goud willen missen.

Dan alsnog naar Nai Harn beach, een schitterend strand waar de kids (en wij) een uurtje heerlijk kunnen relaxen.
Na het strand stoppen we nog even kort bij het seashell museum... De kids vonden het erg leuk, maar om er langer dan een kwartier te besteden... zou zonde zijn... Het meest fijne aan deze pitstop is dat er daarbinnen een prima airco is!!!!

Gauw door naar de Big Bhudda.... van verre is dit enorme beeld, bovenop zijn bergtop, al te zien. Het witte marmer steekt fel af tegen de strak blauwe lucht en de knal groene jungle. Verrassend genoeg rijden we via de meest smalle en kronkelen steegjes naar boven. Voor een toeristische trekpleisters als deze, had ik wel een 'echte' weg verwacht, waar de toerincars massaal naar boven zouden rijden (gelukkig kan dat dus niet). Het Bhudda beeld zelf is indrukwekkend groot (45 meter hoog). Je kan kleine stukjes marmer 'kopen' (waar je je naam op mag schrijven) die dan gebruikt worden voor de aankleding van het bouwwerk. Buiten staan tientallen gouden Bhudda beelden.
Tegelijkertijd is het naast een toeristische trekpleister, ook gewoon een tempel... van iedereen wordt dan ook verwacht dat er met het grootste respect mee omgegaan zal worden...

Snel door naar onze volgende stop. De tempels van Wat Chalong of zoals ze eigenlijk heten Wat Chaiyathararam (Thai: วัดไชยธาราราม) in het Chalong district. De belangrijkste (en grootste) tempel van Phuket.
Joshua heeft zijn ogen uitgekeken... de toegankelijke tempels (mits je schoenen uitdoet en je pet afneemt.... te korte broeken en blote schouders zijn niet toegestaan) zijn grotendeels verguld en voorzien van het mooiste houtsnijwerk. Binnen staat het vol met grote aantallen goud (-kleurige) beelden... via de trappen, die voorzien zijn van de meest schitterende drakenkoppen, gaan we langzaam naar boven. Op iedere verdieping is een altaar te vinden waar verschillende bezoekers knielen om hun gebeden te doen.
Via het middenterrein, waar in een enorme stenen pot, continue vuurwerk afgestoken wordt (om boze geesten te verjagen) lopen we naar het volgende gebouw. Hier treffen we ook nog enkele boedistische monikken. Omdat Joshua zo onder de indruk was van de gebruiken van de monnik, hebben we hier nog even naar staan kijken voordat Wa ons weer terugbracht bij het hotel...

We hebben de meest schitterende dingen gezien.... zijn hardstikke moe.... maar we kunnen niet wachten om weer in het zwembad te liggen...